sâmbătă, 12 martie 2016

Recenzie Mândrie + prejudecată + zombi de Jane Austen și Seth Grahame Smith

„Este un adevăr universal cunoscut că un zombi care a apucat să mănânce un creier va simţi nevoia să mănânce şi mai mult creier.”

Aceasta este prima frază din Mândrie + prejudecată + zombi, o ediţie extinsă a îndrăgitului roman de Jane Austen, în care apar scene noi-nouţe cu măceluri cu zombi şi oase sfărâmate.

Povestea începe cu o molimă misterioasă care s-a abătut asupra liniştitului sătuc englezesc Meryton – şi morţii revin la viaţă! Brava eroină Elizabeth Bennet este hotărâtă să înlăture definitiv ameninţarea zombilor, dar curând este distrasă de sosirea în sat a trufaşului şi arogantului domn Darcy. Ceea ce urmează este o delicioasă comedie de moravuri, cu multe dueluri verbale între cei doi tineri îndrăgostiţi – şi cu lupte şi mai violente pe câmpul de bătaie scăldat în sânge. Va putea Elizabeth să nimicească odraslele lui Satan? Şi să depăşească prejudecăţile sociale ale moşierilor cu conştiinţă de clasă?

Plină de poveşti de dragoste şi inimi sfărâmate, confruntări cu săbiile, canibalism şi mii de cadavre în putrefacţie, Mândrie +prejudecată + zombi transformă o capodoperă a literaturii universale într-o lectură captivantă pe care nu o mai poţi lăsa din mână.

Dacă v-a atras atenția acest volum și doriți să-l citiți, îl puteți achiziționa de pe site-ul Grupului Editorial Corint. Mulțumesc Grupului Editorial Corint pentru acest volum și pentru tot sprijinul acordat.

O reinterepretare amuzantă și plină de acțiune a unuia dintre cele mai îndrăgite romane din literatura clasică, Mândrie +prejudecată + zombi combină elemente fantasy, horror și comice într-un mash up irezistibil, pe care l-am citit fie zâmbind, fie scandalizată de comportamentul domnului Darcy, dar mai ales complet captivată de povestea emoționantă de dragoste dintre doi oameni atât de diferiți, dar totodată atât de asemănători.
Într-o lume copleșită de atacurile brutale ale zombilor, de peste cincizeci de ani, oamenii se împotrivesc nenumiților care s-au ridicat din țărână, dezlanțuind urgia unei molime stranii și imposibil de înlăturat asupra Angliei. Tinerele respectabile au renunțat să mai fie preocupate de baluri somptuoase și de ieșirea în societate sau de găsirea unui gentleman care să le devină soț, alegând să se pună în slujba Majestății sale și să lupte cu îndârjire împotriva pericolului reprezentat de nenumiții tot mai numeroși.
Antrenate în artele mortale încă din copilărie, neîntrecute în luptă, abile și pregătite să facă față oricărei situații, surorile Bennet sunt cunoscute în comitatul Hertfordshire pentru lupta feroce și neîntreruptă pe care o duc cu nenumiții.
Elizabeth, cea de-a doua dintre surorile Bennet, este o tânără independentă, inteligentă, puternică și curajoasă, care nu ezită să înfrunte hoardele de zombi care bântuie în jurul mult îndrăgitului ei Longbourne. Inițiată în artele marțiale într-un templu Shaolin, pasionată de lectură și o luptătoare imbatabilă, Elizabeth este o fire pragmatică, sinceră și impulsivă, care preferă să-și dedice timpul antrenamentelor cu katana și mai puțin dansului și lucrului manual care ar transforma-o într-o domnișoară desăvârșită și dezirabilă.
Elizabeth, deși uneori este impetuoasă, aprigă la mânie și nerezonabilă, impresionează prin tăria de caracter, devotamentul față de cei dragi, voința de fier, refuzul de a se lăsa copleșită de responsabilități și modul direct în care își exprimă opiniile. Rațională, perseverentă și perspicace, Elizabeth este încrezătoare în forțele proprii, bine ancorată în realitate și hotărâtă sa nu permită nimănui sa o submineze.
În ciuda faptului că Darcy este un bărbat atrăgător care impresionează prin reputația de erou, ucigaș de zombi și prin averea considerabilă pe care o deține, încă de la început acesta se face remarcat și detestat prin comportamentul arogant, malițios și tăios pe care îl afișează față de membrii mult mai umili, financiar și intelectual din societatea din Hertfordshire. Aflat în contrast permanent cu sensibilul domn Bingley și manierele alese ale acestuia, Darcy nu este deloc preocupat de impresia pe care le-o lasă partenerilor lui de conversație, pe care îi consideră oricum inferiori, sau de rănirea sentimentelor acestora. Singura care reușeste să-i mențina atenția și să-l intrige, grație ochilor ei frumoși și iscusinței demonstrate în confruntările cu nenumiții, este Elizabeth.
Nesociabil, intimidant, trufaș și caustic, Darcy se opune din răsputeri atracției pe care o simte față de Elizabeth și este măcinat de conflictul interior reprezentat de originea modestă a acesteia, care nu se ridică la nivelul dorințelor sale. Cu toate acestea, în spatele atitudinii superioare și a comportamentului glacial și insensibil, se află un bărbat misterios și responsabil, protector și atent, onorabil și nobil, capabil să-și asume defectele și să facă tot ce-i stă în putință pentru a remedia greșelile comise.
Romanul se concentrează pe evoluția relației dintre personaje, pe modul în care acestea se lasă înfluențate de percepții eronate și prejudecăți, pe construirea poveștii romantice și mai puțin pe confruntările cu zombi, care trec într-un plan secund în mintea cititorului fascinat de conversațiile acide dintre Elizabeth și Darcy, de replicile încărcate de sarcasm și de modul în care aceștia își exprimă părerile unul despre celălalt fără să ezite sau să se lase constrânși de normele de etichetă pe care ar trebui să le respecte.
Ilustrațiile alb negru ale unor scene de luptă sunt deopotrivă amuzante și înspăimântătoare, scoțând în evidență atmosfera uneori întunecată, cu accente gotice, în care se desfășoară acțiunea și pericolele pe care le înfruntă personajele, dar și ridicolul unora dintre situații, contribuind astfel la crearea unui roman foarte vizual, care ți se desfășoară în minte asemeni unui film.
O adaptare ingenioasă și antrenantă, Mândrie + prejudecată + zombi este o satiră încântătoare care m-a cucerit de la primele pagini, făcându-mă să-mi doresc să recitesc romanul scris de Jane Austen, dar și alte volume scrise de Seth Grahame Smith.